Jesień rozgościła się już na dobre. Możemy zobaczyć ją na drzewach, poczuć w powietrzu oraz posmakować w ogrodach i sadach. W pierwszym skojarzeniu jesień u większości osób wzbudza negatywne skojarzenia: plucha i wiatr, niskie temperatury, krótszy dzień, ale w każdej z tych rzeczy można zobaczyć pozytywny aspekt: ciepłe i miłe w dotyku swetry, rozgrzewająca herbata, więcej czasu na czytanie książek lub oglądanie filmów. Brzmi zdecydowanie lepiej, prawda?

Jesień ma do zaoferowania jeszcze więcej. Piękne drzewa, które mienią się odcieniami czerwieni i złota, rześkie powietrze czy jesienne zbiory w ogrodach i sadach. Buraki, cukinie, dynie, a z owoców winogrona, śliwki, gruszki i nasze dobro narodowe – jabłka!

Czy wiesz, że Polska jest jednym z  największych importerów jabłek na świecie? A jakie odmiany wymienisz z marszu: ANTONÓWKA, LIGOL, LOBO, SZARA RENETA, GALA, PAPIERÓWKA… a to tylko kilka odmian z ponad 10 000!  A teraz zastanów się, jak często jesz jabłka?  

Dlaczego warto jeść jabłka?

Angielskie przysłowie „An apple a day keeps the doctor away”  mówi, że jedzenie jednego jabłka dziennie, pozwala zachować zdrowie na długie lata, bez konieczności odwiedzania lekarza. Więc jeśli bardzo mocno odstajesz od wyżej wspomnianej receptury, to poniżej przedstawię Ci kilka faktów, dla których warto to zmienić!

– Jedno jabłko, o wadze około 150 gramów, pokrywa 10 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Może nie jest to bardzo dużo, ale warto mieć na uwadze fakt, że naturalnie pozyskane witaminy są lepiej przyswajane przez organizm.

– Zawartość  witaminy A, witamin z grupy B oraz E i K. Poza tym sole mineralne typu: cynk, fosfor, magnez, potas, sód, wapń i żelazo.

– Występowanie błonnika, który wspomaga procesy trawienne, dzięki sprzyja odchudzaniu, zapobiega miażdżycy oraz obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II, czy raka jelita grubego.

Składniki jabłka mają również pozytywny wpływ na stan serca i naczyń krwionośnych.

– Planujesz detoks? Pomyśl o jabłkowym detoksie! W naturalny sposób oczyszcza organizm z toksyn

Jedź skórkę!

Większość składników odżywczych znajduje się w skórce, dlatego jeśli chcesz poprawić pracę jelit, zależy Ci na odchudzaniu lub po prostu na lepszym samopoczuciu, to nie obieraj jabłek! W miąższu zawartość składników odżywczych może być nawet trzy razy mniejsza, niż w skórce. Pamiętaj jednak o dokładnym myciu owoców, szczególnie tych sklepowych. Często są woskowane, by lepiej wyglądać na półce i przyciągać wzrok.

Słodkości z jabłkami

Choć wiemy już, że jedzenie nieprzetworzonych jabłek (w skórce) jest najzdrowsze, to czasem miło jest zjeść coś na słodko. Moja ulubiona propozycja to drożdżówka z nadzieniem jabłkowym, ale w jesienne wieczory doskonale smakuje pieczone jabłko z czekoladą! Robi się je naprawdę szybko, a smak jest fenomenalny!

Baked apples with raisins, nuts and honey

Jak zrobić pieczone jabłka z czekoladą?

  1. Umyj jabłko, następnie odkrój „kapelusz” i wydrąż środek. W międzyczasie rozgrzej piekarnik do temperatury 180 stopni Celsjusza.
  2. Wyścielamy blaszkę papierem do pieczenia, na którym układamy wydrążone jabłka.
  3. Każde z nich wypełniamy kostką czekolady (pamiętaj o czekoladzie dobrej jakości) możesz również dodać odrobinę miodu.
  4. Nadziane jabłko zakrywamy wcześniej odkrojonym „kapeluszem”, który zapobiegnie przypaleniu się czekolady. Wstawiamy blaszkę do rozgrzanego piekarnika na 20 minut.
  5. Po upływie tego czasu należy nakłuć jabłka wykałaczką, aby sprawdzić, czy są wystarczająco miękkie. Jeśli nie — pieczemy je przez kilka, dodatkowych minut.
  6. Jeśli owoce puściły sok, może go zebrać z blaszki i oblać nim owoce. Całość możesz dodatkowo oprószyć cynamonem. Gotowe! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *